سفارش تبلیغ
صبا ویژن
» Today hit:3 » Yesterday hit:0 » All hit:53455 :: RSS  ::  Atom ::
  • حرکات اصلاحی 2
  • » About Us » My logo
    حرکات اصلاحی 2
    » Day Links » My Archives
    »» ناهنجاری ناحیه کمر(پشت گود) »» date:88/2/17 «» 6:35 ع

    تعریف:مهره های ستون فقرات در ناحیه کمری هر چه به انتهای ستون فقرات نزدیکتر می شوند خشنتر و درشت تر می شوند.قوس این ناحیه تقریباًاز مهره ی آخر پشتی شروع می شود و به سمت جلو می آید که زاویه ی آن در حالت طبیعی حدوداً ?? تا ?? درجه است افزایش این قوس از محدوده ی ذکر شده را پشت گود یا لوردوز می نامند.(لازم به ذکر است که ستون مهره ها از ??مهره تشکیل شده است که شامل? مهره ی گردنی،??مهره ی پشتی،?مهره ی کمری،?مهره ی خاجی و?مهره ی دنبالیچه است.

    علایم ناهنجاری: افتادن شکم به جلو،افزایش گودی ناحیه کمری،چرخش باسن به سمت عقب و بالا از علایم این ناهنجاری استخوانی است.تمام علایم فوق بستگی به شدت این ناراحتی دارد.افتادگی شکم را در این بخش باید از افزایش چربی زیر پوستی در ناحیه شکم تمییز داد.مبتلایان به پشت گود معمولاً از درد خستگی در ناحیه کمر شکایت دارند.

    عوامل ایجاد پشت گود: ضعف عضلات شکمی(راست شکمی،مایل خارجی و داخلی)،سنگین شدن حفره ی شکمی در اثر چاقی بیش از حد و یا بارداری در خانمها،دررفتگی مادرزادی دو طرفه مفصل ران،کوتاه بودن تاندون آشیل از عوامل این ناهنجاری هستند.عواملی مانند نشستن نادرست،استفاده از صندلیهای غیر استاندارد و تقلید الگوهای حرکتی غلط در بلند مدت نیز می توانند در ایجاد و یا تشدید این عارضه مؤثر باشند.

    ضعف عضلات شکمی از دو طریق می تواند باعث افزایش قوس کمر گردد ?.ضعف این عضلات سبب می شود که امعاء و احشای داخلی به مرور زمان به جلو متمتیل شود و در نتیجه قوس کمر نیز به جلو تمایل پیدا کند. ?.ضعف عضله های شکم سبب می شود تاکننده های مفصل ران و راست کننده های ناحیه ی لگن را به سمت پایین بچرخانند و به این طریق به انحنای کمری بیفزاید.

    استفاده از صندلیهای پایه بلند در بلند مدت نیز باعث افزایش قوس کمر می شود.منظور صندلیهایی است که در موقع نشستن کف پا به طور کامل روی زمین قرار نمی گیرد،مانند صندلیهای اتوبوس.این شکل را می توان با قرار دادن یک چهارپایه در زیر پا یا انداختن یک پا روی پای دیگر به طور گاه به گاه ،حل کرد.این عمل باعث می شود قوس کمر کمتر شود.

    گودی پشت در زنان به علت کشش بیش از حد عضلات در دوران بارداری رایج است.این حالت در برخی ورزشکاران که از بدن خود به شکل متعادل استفاده نمی کنند،مخصوصاً در شنای پروانه،پرتاب نیزه و حرکات ژیمناستیک (چرخشها،پارالل بانوان) دیده می شود.البته این عارضه در ورزشهای ذکر شده در نتیجه ی هزاران بار تکرار (آن هم به شکلی که به سایر قسمتهای بدن توجه نشود) ایجاد می شود.

    با توجه به عوامل فوق باید در نظر داشت که در کودکان سنین مدرسه (?تا ?? سال) انحنای کمری زیادی وجود دارد که نباید آن را غیر طبیعی دانست.افزایش قوس کمر در این سنین به خودی خود از بین می رود.

    عوارض: با افزایش تحدب ستون فقرات به سمت جلو مهره های کمری نیز به سمت جلو رانده می شود.در نتیجه ی این تغییر وضعیت فاصله ی بین دو مهره در ناحیه ی قدامی نسبت به وضعیت طبیعی افزایش و از ناحیه خلفی این فاصله کاهش می یابد.در موارد پیشرفته حتی ممکن است این عارضه باعث له شدگی قسمت خلفی دیسک کمری و اتصال مهره ها با یکدیگر شود که به ایجاد درد در ناحیه ی کمر منجر خواهد شد.

    زمانی که انحنای کمر افزایش می یابد،مرکز ثقل از نزدیکی مرکز به قسمت پشت مهره ها انتقال می یابد و زائده شوکی به یکدیگر نزدیک و در نتیجه از اندازه ی مجرا یا منفذ بین مهره ها که عصبهای نخاعی از آنجا می گذرد کاسته می شود.کاهش اندازه ی مجرا ممکن است به اعصاب فشار آورد و ایجاد کمر درد کند.از آنجا که ارتباط مستقیمی بین قوس کمری و تیلت لگن وجود دارد در نتیجه ی چرخش خلفی لگن ،وجود این ناهنجاری عمل زایمان را در خانمها مشکل می کند.گودی پشت معمولاْبه علایم پیری زودرس و تغییرات استحاله ای ستون فقرات منجر می شود و فشار و صدمه ی اضافی که در فعالیت شدید در این افراد رخ می دهد نیز این افزایش قوس سبب می شود که مهره ها از عقب به یکدیگر نزدیک شوند و موجب تنگی سوراخ بین مهره ای و فشار بر روی ریشه های عصبی شوند.

     پیشگیری و درمان:از آنجا که علل به وجود آورنده ی این ناهنجاری گوناگون است،هر گونه توصیه ی اصلاحی منوط به شناخت قبلی علت ناهنجاری است.برای مثال اصلاح و درمان ناهنجاری ایجاد شده در اثر استفاده از یک صندلی نامناسب در طولانی مدت است و اساساً در مواردی که به عنوان بیماری از آن می توان یاد کرد نظر خواهی از پزشک الزامی است.اما به طور کلی شناخت درباره ی ضایعه و جلوگیری از ایجاد آن،مثل بد نشستن و یا استفاده نادرست از وسایل و همچنین آموختن اجرای حرکات صحیح می تواند مفید باشد.

    تمرینهای ورزشی برای اصلاح پشت گود

    اصول کلی حرکات: طراحی برنامه ی تمرینی برای اصلاح پشت گود باید به گونه ای باشد که اهداف زیر را تأمین کند:

    1. ایجاد جنبش پذیری و افزایش دامنه ی حرکتی لازم در مهره های ستون فقرات.
    2. کشش و انعطاف عضلات ناحیه ی خلفی ستون فقرات در ناحیه ی کمر.
    3. تقویت عضلات بخش قدامی شکم شامل راست شکمی،مایل خارجی و مایل داخلی.

    در همه ی موارد فوق باید از ایجاد فشار بر روی ستون مهره ها خودداری شود.

     تمرینات اصلاح این ناهنجاری در.....................................

    تمرینهای ورزشی برای اصلاح پشت گود

    اصول کلی حرکات: طراحی برنامه ی تمرینی برای اصلاح پشت گود باید به گونه ای باشد که اهداف زیر را تأمین کند:

    1. ایجاد جنبش پذیری و افزایش دامنه ی حرکتی لازم در مهره های ستون فقرات.
    2. کشش و انعطاف عضلات ناحیه ی خلفی ستون فقرات در ناحیه ی کمر.
    3. تقویت عضلات بخش قدامی شکم شامل راست شکمی،مایل خارجی و مایل داخلی.

    در همه ی موارد فوق باید از ایجاد فشار بر روی ستون مهره ها خودداری شود.

    تمرین ?

    هدف:ایجاد جنبش پذیری در مهره های کمر

    روش اجرا: دستها و زانوها روی زمین،سپس مهره های کمری را به حالت شل و آزاد رها کنبد و مجدداً مهره های کمری را به سمت بالا حرکت دهید،به طوری که در مهره های کمری فرورفتگی و برآمدگی ایجاد شود.این حرکت را چند مرتبه انجام دهید و پس از استراحت مجدداً تکرار کنید.

     تمرین ?

    هدف: ایجاد انعطاف و کشش در بخش تحتانی عضلات راست کننده ی ستون فقرات

    روش اجرا: روی باسن بنشینید،پاها را کشیده و رو به جلو نگه دارید،یکی از پاها را در جلو سینه جمع کنید و با دو دست پاشنه ی همین پا را محکم بگیرید سپس زانو را باز کنید.این حرکت را روی دو پا چند بار تکرار کنید.

    تمرین ?

    هدف: تقویت عضلات شکم

    روش اجرا: روی باسن بنشینید،پاهای خود را به سمت جلو بکشید و همانند حرکت قیچی به بالا و پایین ببرید.در اجرای این حرکت می توان دستها را از شست روی زمین گذاشت و یا اینکه دستها را بالا نگه داشت.

    سایر تمرینهایی که در این مرحله باید انجام شود شامل خزیدن و همچنین شنای کرال پشت در استخر است.



    - key words :
    »» comments ()

    »» Posts Title  
    ناهنجاری پای کمانی
    بهداشت حرکتی
    ناهنجاری پشت صاف
    انحنای ستون فقرات به طرفین (اسکولیوز)
    ناهنجاری ناحیه کمر(پشت گود)
    [عناوین آرشیوشده]